5 روش برای کمک به تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموزان تان در کلاس درس

اعتماد به نفس در کلاس درس برای بعضی از دانش آموزان تان به طور طبیعی ایجاد می شود. آنها خودشان از عهده مطالب جدید برمی آیند و می دانند که چطور منظورشان را به وضوح بیان کنند.

اعتماد به نفس در کلاس درس برای بعضی از دانش آموزان تان به طور طبیعی ایجاد می شود. آنها  خودشان از عهده مطالب جدید برمی آیند و می دانند که چطور منظورشان را به وضوح بیان کنند. برای دانش آموزانی که اعتماد به نفس کمتری دارند، الزام های روزانه مدرسه می تواند موجب اضطراب و خستگی آنها شود. آنها شاید توانایی های خود را زیر سوال ببرند . به عنوان یک معلم، شما فرصت تاثیر مثبت بر دانش آموزان تان را دارید و آنها را تشویق کنید تا نسبت به توانایی ها و موفقیت های خود احساس غرور و افتخار کنند.

در اینجا پنج روش برای کمک به تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموزان تان در کلاس درس وجود دارد:

اول :موفقیت ها را تحسین و تایید کنید

دانش آموزانی که اعتماد به نفس بالایی ندارند، اغلب فقط بر جنبه های منفی کاری که انجام می دهند، تمرکز می کنند. توجه داشته باشید که دانش آموزان را وقتی کاری درست انجام می دهند، هم در خلوت و هم جلوی همکلاسی هایشان، تحسین و تایید کنید. تحسین کردن اختصاصی دانش آموزان به آنها کمک می کند تا بدانند که به موفقیت های کوچک شخصی شان توجه دارید و موجب می شود که خودشان هم این موفقیت ها را تایید کنند. نوشتن فیدبکی مختصر روی یک کاغذ در جهت تحسین انتخاب کلمات شان یا درخواست از دانش آموزان کلاس برای تشویق همکلاسی های خود، می تواند یک دنیا تفاوت ایجاد کند.

دوم : انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید

در مورد آن چه که دانش آموزان تان می توانند بدان دست یابند، واقع بین باشید. در حالی که مشاهده دستیابی هر دانش آموز به موفقیت هایی بالاتر از حد میانگین خود زیباست، اما این امر صرفا برای بعضی ها قابل تحقق نیست. از دانش آموزان بخواهید تا مجموعه اهداف خودشان که دوست دارند طی سال تحصیلی بدان دست یابند را بوجود آورند، و سپس بنشینید و فهرست شان را با آنها بررسی کنید. تعیین اهدافی که برای دانش آموزان تان قابل مدیریت و معقول باشد، می تواند به آنها کمک کند تا ببینند که چقدر رشد کرده اند. سعی کنید بین آموزش و تعیین اهدافی که هر دانش آموز در کلاس درس نشان می دهد، تمایز قائل شوید. 

سوم : از یک ذهنیت رشد استفاده کنید

از آنجا که هیچ دانش آموزی کامل نیست، پس اشتباهات اجتناب ناپذیر هستند. آنهایی که اعتماد به نفس پایین دارند، شاید بر شکست هایشان تمرکز دارند و رشدی که کرده اند را نمی بینند. از اشتباهات یا شکست ها به عنوان لحظات یادگیری برای دانش آموزان استفاده کنید. به آنها یادآوری کنید که آنها با نقایص شان تعریف نمی شوند و به آنها اطمینان خاطر دهید که به حرکت رو به جلو در درس هایشان ادامه دهند. احتمالا شنیده اید که این عمل به عنوان اتخاذ یک ذهنیت رشد توصیف شود، که آنجا دانش آموزان از گفتن چیزهایی مانند «نه» و «نمی توانم» به سمت گفتن چیزی مثبت تر مانند «نه هنوز» حرکت می کنند.

چهارم : حس مالکیت بر یادگیری را افزایش دهید

با دادن فرصت تصمیم گیری در مورد تکالیف یا قوانین کلاس درس به دانش آموزان تان، از آنها بخواهید تا مالکیت یادگیری شان را به عهده بگیرند. در حالی که صرفا راهنمایی کردن دانش آموزان در انجام یک تکلیف درسی و نشان دادن نحوه انجام دادنش به آنها می تواند وسوسه انگیز باشد، اما آنها را وا دارید تا به شیوه خودشان به پاسخ نهایی دست یابند. یک شیوه برای انجام این کار، درست کردن فهرست تکالیفی که «باید انجام شوند» و «می شود انجام شوند» برای دانش آموزان است. بعضی مواقع، نیاز است تا همه دانش آموزان تکلیف خاصی را برای ارزیابی درک شان انجام دهند، که آن تبدیل به یک «باید انجام شود» می شود. سپس، دانش آموزان می توانند به لیست «می شود انجام شود» نگاهی بیندازند تا انتخاب کنند که می خواهند سپس روی چه چیزی کار کنند. دانش آموزان وقتی حسی از کنترل را احساس کنند، در یادگیری احساس غرور بیشتری می کنند.

پنجم : دانش آموزان را با یکدیگر مقایسه نکنید

دانش آموزان تان مجموعه توانایی ها، استعدادها و نیازهای منحصر به فرد خودشان را دارند. بپذیرید که بعضی از دانش آموزان توانایی هایی دارند که دیگران ندارند، و با آنها مثل یک گروه مانند هم برخورد نکنید. یادگیری تفکیک شده می تواند به دانش آموزان کمک کند تا نحوه یادگیری بهتر را شناسایی کنند. وقتی دانش آموزان احساس کنند که نیازهایشان در کلاس درس تامین نمی شود، شاید احساس کنند که مورد پذیرش واقع نمی شوند. به توانایی ها و روش های یادگیری متفاوت دانش آموزان تان توجه کنید، و محیطی را در کلاس درس بوجود آورید که توانایی های منحصر به فرد هر دانش آموز را افزایش دهد. وقتی دانش آموزان هماهنگ باشند

با آن چه که در کمک کردن به آنها بهتر عمل می کند، شروع به همدردی با یکدیگر می کنند و تبادل نظر آزادنه ای در مورد روش های موفقیت آمیز خواهند داشت.

مقالات مرتبط

آمادگی برای جلسات اولیاء و مربیان: دستورالعملی برای والدین در جهت داشتن یک جلسه موفقیت آمیز با معلمان

در دفاع از وقت تفریح: 5 شیوه ای که بازی به یادگیری فرزندتان کمک می کند

فواید آموزش مهارتهای اجتماعی و احساسی در مدارس

5 توصیه برای ایجاد یک کلاس درس مبتنی بر تحقیق