7 راهکار برای ایجاد بستر مناسب در آموزش آنلاین

چگونه می توان یک محتوای درسی مناسب برای آموز‌ش آنلاین تهیه کرد که دانش آموزان با تمرکز بیشتر در مسیر یادگیری قرار بگیرند؟

یک درس خیلی طولانی است و یک درس خیلی کوتاه و درس دیگر مملو از محتوای آموزشی و دیگری نیازمند تکرار و تمرین!!! چگونه می توانیم بین آنها ارتباط لازم را برقرار کنیم؟
در این مقاله برخی از دستورالعملهای تجربی که با سعی و خطا به دست آمده اند را گردآوری کرده ایم که همه آنها بازخورد مناسبی از سوی دانش آموزان داشته اند...

قدم اول : همان زمان ، همان مکان 

محتوای آموزشی را هر روز در یک جا و یک زمان  ارسال کنید.

بطوریکه دانش آموزان بدانند که برای پیدا کردن محتوای آموزشی شما به کجا باید بروند . مثلا شاد ، تلگرام یا واتس اپ و... در این کار ثابت قدم باشید و دانش آموزان را تشویق کنید که مطالب درسی را در همان جا نشانه گذاری کنند . اگر یک کلاس بیش از دو معلم دارد بهتر است هر دو از یک جا برای ارسال محتوای آموزشی استفاده کنید.

قدم دوم: یادآوری و تقویت.

در چند پست اول باید تکرار کنید که در کجا و چه زمانی باید دانش آموزان پست های جدید را پیدا کنند

در هفته های اول یادآوری کنید که معمولا در چه فضایی و چه زمانی درسهای جدید را بررسی کنند . بهتر است بعداز ارسال هر محتوای آموزشی عبارت “ آماده شد ” را برای دانش آموزان یا والدین ارسال کنید 

قدم سوم : تاریخ را تکرار کنید .

در محتوای آموزشی خود روز هفته و تاریخ را مشخص کنید 

سازماندهی مطالب آموزشی با این تاریخ باعث می شود محتوای آموزشی شما به طور غیر قابل تغییری به یکدیگر متصل شوند و برای دانش آموزانی که باید بعدا به آنها مراجعه کنند ، مرتب شده است و از سردرگمی آنها می کاهد . دانش آموزان معمولا پستهای پیوسته و مداومی را که با عناوینی مثل “مهم” برچسب گذاری شده اند را نمی بینند اما قطعا می دانند که سه شنبه 1 مهر قبل از دوشنبه 31 شهریور است.

قدم چهارم : استفاده از اعداد برای درس های متوالی 

پستها و محتوای آموزشی که به طور ساده با  اعداد شماره گذاری شده اند مثل بخش -1 بخش 2 - بخش 3 و...بازخورد بهتری از دانش آموزان می گیرند . این روش به شما کمک می کند ببینیدچه زمانی بیش از حد از دور شده اید یعنی اگر مثلا به عدد 5 رسیدید احتمالا به حدود آنچه که دانش آموزان می توانند در یک روز انجام بدهند و یاد بگیرند دست پیدا کرده اید 

قدم پنجم : همه چیز را به هم پیوند دهید .

در حین یادگیری آنلاین هر نوع سد راه کوچکی -مانند عدم توانایی در تعیین یا انجام کاری - می  تواند برای دانش آموز غیر قابل عبور باشد .ممکن است ارسال لینک یک وبسایت مفید ، یا پیوند دادن محتوای جدید با محتوای گذشته - د صورت ارتباط داشتن - تنها چند دقیقه وقت بیشتری از شما بگیرد اما اگر چنین پیوندهایی را انجام ندهید آن گاه باید وقت و زمان بیشتری صرف پاسخ دادن به اشکالات و سوالات دانش آموزانی که موفق به انجام تمرینات یا یادگیری نشده اند ، بکنید 

قدم ششم : ایجاد تداوم و پیوستگی .

در انتهای هر پست یا محتوای آموزشی خلاصه ای از مهمترین نکات و مطالب روز گذشته را در چند جمله کوتاه بیان کنید و یا از محتوای روز قبل برش دهید و در محتوای جدید جایگذاری کنید . اضافه کردن این مطالب جدید یک حس پیوستگی ایجاد می کند. اگر دانش آموزی سعی کرده از درس روز قبل “در برود” این مرور مختصر می تواند آنها را به یادگیری روز قبلی سوق دهد .

قدم هفتم : ویدیویی شامل نمای کلی .

پخش یک ویدیو کوتاه حتی دو دقیقه ای از آنچه که می خواهید امروز بگویید با صدای رسا می تواند باعث شود که دانش آموزان پستها و آموزشها را بهتر و سریعتر بررسی کنند حتی اگر این کار به نظر شما اضافی است ولی آن را انجام دهید. پخش فیلم می تواند تمام قسمتهای به ظاهر متفاوت یک درس را با هم گره بزند و به دانش آموزان دید کلی تری از زمان “کلاس” خود در آن روز بدهد .این ویدیو همیشه بالاتراز سایر محتوای آموزشی ارسال شود  

مقالات مرتبط

آمادگی برای جلسات اولیاء و مربیان: دستورالعملی برای والدین در جهت داشتن یک جلسه موفقیت آمیز با معلمان

در دفاع از وقت تفریح: 5 شیوه ای که بازی به یادگیری فرزندتان کمک می کند

فواید آموزش مهارتهای اجتماعی و احساسی در مدارس

5 روش برای کمک به تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموزان تان در کلاس درس